Suomalaisten kansallisen identiteetin herääminen, jota
myös Fennomaniaksi kutsutaan, alkoi 1800-luvun alkupuoliskolla. Suomenmielisyys
ja suomalaisuuden tai ylipäätään oman kansalaisuuden merkityksen ymmärtäminen
alkoi hiljalleen saada kannatusta yliopistopiireissä, joissa siis vaikuttivat
siihen aikaan enimmäkseen ruotsinkieliset. Suomalaisuutta eniten kannattaneet henkilöt olivat mm.
professori Fredrik Bergbom, Adolf Ivar Arwidsson, joka lehdessään yritti
vakuuttaa ylimystön siitä, miten kaikkea kotimaista tuli kannattaa ja miten sen
kieltä (suomea) tuli suojella ja hoitaa, sekä Johan Vilhelm Snellman, josta jo
aikaisemmassa blogikirjoituksessani hieman kerroinkin. Snellman halusi tuoda
esille sen, miten ainoastaan omalla kielellään maa pystyisi luomaan ja
muokkaamaan oman kulttuurinsa.
Kansallisen identiteetin yleisin ilmentymä ja ilmaisu on
kulttuuri. Runebergin runoelmat perisuomalaisista maisemista järvineen ja
metsineen sekä sen rahvaasta kansasta alkoivat herättää kiinnostusta myös
ylimystön keskuudessa. Muita tärkeitä kirjailijoita suomalaisen kirjallisuuden
kehityksen puolesta olivat Topelius ja Lönnrot, joka ainoana heistä kirjoitti
suomeksi.
Alun hankaluuden jälkeen Fennomania alkoi tuottaa
tulosta, ja Suomalainen kulttuuri alkoi muodostua toden teolla. Suomenkielinen
kirjallisuus, sanomalehdet, teatteri, musiikki ja kuvataide lisääntyivät ja
niitä alettiin myös arvostaa. Liike-elämä sai myös alkunsa kun esimerkiksi
Kansallispankki perustettiin. Konkreettisten esimerkkien lisäksi kansa alkoi
tuntea suurta yhteenkuuluvaisuutta. Kalevalan synnyttämä Karjala-innostus
alkoi, ja suomalaisen luonnon merkitys kasvoi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti